לפרטים נוספים

אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם
אנא מלאו את טופס - לפרטים נוספים

שיקום שיניים ביום אחד: מה כולל ההליך ולמי הוא מומלץ?

הפרוצדורה הרפואית של שחזור שיניים יכולה לארוך מספר חודשים עד שנה. אולם ניתן לבצע את ההליך ביום אחד. למי הוא מתאים ומהם סיכויי ההצלחה שלו?

ד"ר הילה קליין

"השתלת שיניים ביום אחד": האם מדובר בגימיק פרסומי, או בהליך רפואי אמיתי ומבטיח? אם שואלים את ד"ר הילה קליין, מומחית לכירורגיית פה ולסת, הרי שמדובר על פרוצדורה רפואית מבטיחה, שבמידה ותתבצע בפרקטיקה הנכונה ובמטופלים המתאימים, תביא לתוצאות משביעות רצון.

 

"כאשר מטופל מגיע למצב בו הוא נאלץ לעקור את חלק ניכר משיניו או את כולן עקב מחלת חניכיים מתקדמת, חבלה נרחבת בשיניים או שחזורי שיניים שנכשלו, עומדת בפניו החלטה מורכבת", מסבירה ד"ר קליין: "מצד אחד טיפול השתלת השתלים הדנטליים אותו יעבור ישיב לו את האסתטיקה האבודה של פניו ואת הפונקציונאליות של מערכת הלעיסה, מצד שני, הטיפול כרוך בתהליך ארוך הנמשך בין מספר חודשים לשנה, שבה ייאלץ המטופל להסתובב ללא שיניים כלל או להרכיב שיניים נשלפות זמניות. זוהי סיטואציה לא קלה עבורו".

לדבריה, הטיפול הקונבנציונלי של שחזור השיניים האבודות מתבצע באמצעות שתלים דנטליים, מעין מערכת ברגים שמחליפה באופן מלאכותי את שורשי השיניים החסרות. לאחר מכן, באותו יום, מתקינים על גבי השתלים מערכת שיניים נשלפת זמנית, עד אשר תתאפשר התקנת מערכת שיניים קבועה.

מדוע תהליך ההחלמה לוקח זמן כה ארוך?

"התהליך הביולוגי המחבר את השתל לעצמות הלסת, המכונה אוסאואינטגרציה (Osteointegration), אורך מספר חדשים. לרוב מדובר על פרקי זמן של כשלושה חדשים בלסת התחתונה וכשישה חדשים בלסת העליונה. רק כאשר השתלים עברו את ה'חיבור' ללסת, ניתן יהיה להעמיס עליהם את כוח הלעיסה ולהתקין שיניים. גם תהליך מדידת השיניים עשוי לקחת מספר שבועות עד לקבלת התוצר הסופי.

"יתירה מכך, יש להוסיף לתחשיב הזה עוד שלושה עד ארבעה חדשים במקרים בהם המטופל סובל ממחסור בעצם (אליה מבריגים את השתלים - י.ג.) וישנו צורך בהליך נפרד של השתלת עצם, או במקרים בהם ישנו צורך להמתין למילוי עצם טבעי בלסת של המטופל".



איך נוצר מצב של הזדקקות להשתלת עצם?

"למצב של השתלות עצם מגיעים המטופלים לרוב כתוצאה מדחיית הטיפול. דוגמה טיפוסית לכך היא מטופל עם שיניים ניידות (מתנדנדות) כתוצאה ממחלת חניכיים כרונית. בבדיקה נמסר לו שהשיניים אבודות ויש צורך בעקירתן. אולם עצם המחשבה על חיים ולו לתקופה קצרה עם שיניים נשלפות, אובדן ימי עבודה וכיוצא בזה, גורם לו לדחות את הטיפול עוד ועוד - עד אשר הוא מגיע לנקודת האין ברירה. הבעיה היא, שבמשך הזמן שחלף ומתוך מחשבה שגויה של 'אין לי מה להפסיד, כשהשיניים תיפולנה מעצמן אז אגיע לטיפול', הוא איבד מאגר חשוב של עצם זמינה, המשמשת כבסיס להחדרת השתלים".

כיצד ניתן לקצר את התהליך הלא פשוט?

"כאמור, ניתן לבצע את ההליך הכירורגי הכולל עקירות שיניים, ביצוע שתלים והרכבת מערכת שיניים זמנית באותו היום. זה אולי נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי והרבה פעמים אכן מתייחסים לכך כגימיק או כאקט פרסומי, אבל זו המציאות הרפואית המתקדמת ממנה נהנים המטופלים כיום".

 

האם סיכויי ההצלחה של הרכבת השתלים הדנטליים ביום אחד זהים לאלה של ביצוע שתלים בשיטה הקונבנציונלית?

"המחקרים המגוונים מראים כי סיכויי ההצלחה שונים בין שתי השיטות, ואין אחידות בתוצאות, אבל באופן כללי נמצא שכאשר השיטה 'היומית' מבוצעת נכון ובמטופלים המתאימים, סיכויי ההצלחה שלה זהים לאלה שבגישה הקונבנציונלית. כמו כן, אחוזי ההצלחה הגבוהים של השיטה הקונבנציונלית מתייחסים להצלחת שתלים באופן כללי ולא תמיד מביאים בחשבון את כל המקרים בהם דרושה השתלת עצם נרחבת, בהם אחוז ההצלחה של כל התהליך יורד".

 

יש פקטורים המעלים את סיכויי ההצלחה של שיטת הרכבת השתלים ביום אחד?

"כן. במחקרים נמצא שביצוע שתלים בתכנון ממוחשב מוקדם, התואם את נתוניו של המטופל הנלקחים מצילום CT, מאפשר את עיגון ופיזור השתלים בצורה אידיאלית יותר ותורם להצלחת הטיפול המיידי".

 

אם התמונה היא כזו אופטימית, מדוע רופאים מציינים פעמים רבות כי סיכויי ההצלחה של ההשתלה המהירה נמוכים מהותית מאלה של השיטה הקונבנציונלית?

"משתי סיבות עיקריות: האחת, כיוון שכאשר אנחנו מדברים על עקירת שן או שיניים בודדות, אזי ביצוע התקנה מיידית של שתלים ביום העקירה אכן מסוכן יותר מהשיטה הקונבנציונלית. יחד עם זאת, כאשר מדובר על מספר רב של שתלים או בשתלים המפוזרים על גבי לסת שלמה, והתהליך נעשה בצורה נכונה - סיכויי ההצלחה משתווים. הסיבה השנייה היא שהמעקב אחר תהליך ההחלמה בביצוע שיניים ביום אחד הוא יותר קפדני. יש צורך בהימנעות מלחץ מיותר על השיניים, עניין הדורש שיתוף פעולה מלא מהמטופל בנוגע לצריכת מזון רך והיגיינה קפדנית ואיננו תלוי ברובו רק ברופא המטפל".